Dat suggereren Amerikaanse onderzoekers van Carnegie Mellon University in een publicatie in het Journal of Health Economics. Zij vonden in een studie met 40 basisscholen met 8.000 kinderen (6-12 jaar, 51 % jongens) dat er twee keer zoveel kinderen tijdens de lunch op school fruit of groenten gingen eten als ze daar een beloning voor kregen.
Drie- of vijfweekse interventie
Gedurende een drie- of vijfweekse periode werd elke lunch met ten minste één portie fruit of groenten beloond met een speciale munt met de afbeelding van een appel en wortel. Munten hadden een waarde van 25 cent en konden door het kind worden ingewisseld bij de winkel, boekverkoop of markt op school om te voorkomen dat er ongezonde producten van gekocht werden. Hierdoor verdubbelde het aantal kinderen dat tijdens de lunch minimaal één portie fruit of groenten at. Twee maanden na afloop van de beloningsperiode was dit aantal gedaald, maar bleek voor de groep van de drieweekse periode toch nog 21 procent hoger dan bij aanvang en voor de groep van de vijfweekse periode 44 procent hoger. Dat suggereert dat kortdurend belonen voor een gedragsverandering kan zorgen die voortduurt nadat de beloning weggenomen is.
Verklaringen
Volgens de onderzoekers zijn er drie mogelijke verklaringen voor deze bevinding: (1) kinderen raakten gewend aan het eten van groenten en fruit tijdens de lunch, waardoor een gewoonte ofwel automatisch gedragspatroon ontstond, of (2) kinderen ontwikkelde een nieuwe smaak of een verandering van smaak (bij beperkte blootstelling) door het eten van groenten en fruit resulterend in een positiever oordeel en waardering, of (3) het eten van groenten en fruit werd als gevolg van de beloning steeds populairder onder de kinderen, wat de sociale norm veranderde.
Bron: Voedingsgeneeskunde