De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) roept op tot actie tegen deze kindermarketing. Kinderen moeten beschermd worden tegen kindgerichte digitale marketing die bedrijven gebruiken om junkfood en ongezonde dranken te promoten. Dit stelt de WHO op grond van uitgebreid onderzoek in Europa. Op 4 november verscheen het WHO rapport over het aanpakken van kindgerichte digitale voedselmarketing. Hierin roepen onderzoekers van de WHO overheden op tot onmiddellijke actie.
Emotionele ervaringen
Kinderen worden blootgesteld aan reclame voor junkfood via digitale platforms zoals via apps op hun mobiele telefoons. Doel van deze digitale marketing is om kinderen in emotionele ervaringen te betrekken en hen aan te moedigen om deze ervaringen te delen met hun vrienden. Industrieën hebben toegang tot analyses van het gedrag van kinderen en de blootstelling aan deze marketing. Er is overtuigend bewijs dat marketing via de traditionele media nadelige effecten heeft op het eetgedrag van kinderen en er zijn nu ook studies die aantonen dat marketing via digitale media vergelijkbare effecten heeft.
Bron: WHO