Kinderen maken vaak al op jonge leeftijd gebruik van deze technologieën. Ouders en beleidsmedewerkers zijn bezorgd dat dit gebruik negatief effect heeft op de cognitieve ontwikkeling. Is dit terecht? Dat is nog nooit bewezen en de Toddler Attentional Gedrag en leren met Touchscreens (TABLET) studie uit Engeland onderzocht of er een verband is tussen het gebruik van touchscreens en de ontwikkeling van kleuters. In totaal deden 715 ouders van 6- tot 36-maanden oude kinderen mee via een online questionnaire. De onderzoeksvragen waren: Verandert het touchscreen gedrag in de leeftijd van 6 tot 36 maanden? Heeft het gebruik van touchscreens invloed op de ontwikkeling van de grove motoriek (wandelen), fijne motoriek (stapelen van blokken) en taal bij peuters van 19-36 maanden? Uit de studie blijkt dat meer kinderen touchscreens gaan gebruiken naarmate ze ouder worden en dat het gemiddelde dagelijkse gebruik toeneemt. Bij peuters tussen de 19-36 maanden, werd een significant verband gevonden tussen de leeftijd van het eerste touchscreen gebruik en een betere fijne motoriek (het stapelen van blokken). Dit effect was alleen aanwezig als er actief gescrold werd op een touchscreen, maar niet voor het kijken van video’s. Geen significante verbanden werden gevonden tussen touchscreen gebruik en grove motoriekontwikkeling of voor taalontwikkeling. In deze studie wordt geen negatief verband gevonden tussen het gebruik van touchscreens en de cognitieve ontwikkeling.
Toekomstige longitudinale studies zijn nodig om meer inzicht te geven in deze resultaten.
Bron: frontiers in Psychology