Gezondheidswinst kan behaald worden door de inname bij kinderen te verhogen. Hiervoor kunnen dezelfde marketingtechnieken worden ingezet als bij het promoten van junkfood.
In een recent Amerikaans onderzoek werden verse groente in schoolkantines op een aantrekkelijke manier onder de aandacht gebracht. Tien scholen werden geselecteerd om aan het onderzoek mee te doen. Deze werden verdeeld in drie interventie groepen: In Groep 1 werd de saladebar aantrekkelijker gemaakt met behulp van banners waar opdrukken van superhelden zoals Miki Mushroom’, ‘Zach Zucchini’ en ‘Suzie Sweet Pea’ te zien waren. In groep 2 waren spelletjes en korte videofragmenten van de superhelden in de schoolkantine te zien. Groep 3 was een combinatie van beiden interventies (banners en videofragmenten). Het onderzoek laat zien dat 24% ipv 12% van de kinderen groenten uit de saladebar opschept Als beide interventies gecombineerd werden nam de consumptie toe van 10% naar 34,6%.
Bron: Pediatrics Volume 138 no:2 August 2016 (open access)