Dit veroorzaakt zelfbeheersingsproblemen voor consumenten die proberen om de consumptie van veelal ongezond, maar zeer verleidelijk voedsel in te perken.
Voedselverleidingen
Consumenten blijken vooral kwetsbaar te zijn voor voedselverleidingen wanneer ze ermee geconfronteerd worden in een omgeving waar het verleidelijke voedsel zichtbaar is en makkelijk kan worden verkregen en geconsumeerd. Er is dan ook aangetoond dat visuele blootstelling aan voedsel een belangrijke prikkel is voor consumptie. Dit is niet geheel verrassend gezien het feit dat het visuele systeem een fundamentele rol speelt in het vermogen van mensen om met hun omgeving om te gaan en te interacteren met objecten.
Proefschrift
In haar proefschrift heeft Astrid Junghans nader onderzoek gedaan naar de manier waarop de omgeving een rol speelt bij gezondheidsgedrag van mensen, waaronder consumptie, en hoe deze omgevingsinvloed gebruikt kan worden om gezond gedrag te bevorderen. Gebaseerd op onderzoek met kinderen, volwassenen en apen werd gevonden dat visuele blootstelling aan voedsel in de omgeving ervoor zorgt dat consumptiegedrag wordt bevorderd.
Daarnaast toonde de promovenda aan dat de omgeving dusdanig ontworpen kan worden dat gezond consumptiegedrag wordt bevorderd en dat consumenten dit soort strategieën weten te waarderen. Haar promotieonderzoek laat dan ook zien dat beleidsmakers dit soort omgevingsstrategieën zouden moeten gebruiken om gezond gedrag op grote schaal te kunnen bevorderen.
Bron: Universiteit Utrecht
Astrid Junghans promoveert 29 april op haar proefschrift Seeing is for Doing - An Embodied Cognition Approach to Nudging aan de Universiteit Utrecht