Uit het promotie onderzoek van Marieke Battjes-Fries blijkt dat kinderen na afloop van het lesprogramma Smaaklessen meer weten over gezond en duurzaam eten. Ze voelen zich aangemoedigd om onbekende producten te proeven en zijn meer van plan om gezonder te gaan eten. Uit het onderzoek van Marieke Battjes-Fries komt naar voren dat kinderen doe-activiteiten het leukst vinden: zelf zaaien, oogsten en kokkerellen. Dit blijkt ook een voorspeller voor de impact van de lessen. Hoe leuker kinderen Smaaklessen vinden, hoe positiever ze over een verantwoord eetpatroon denken.
Slimmere kinderen
In het onderzoek van promovenda Battjes-Fries laten kinderen met Smaaklessen een grotere toename in kennis over gezond eetgedrag zien dan kinderen die geen Smaaklessen hebben gehad. Een half jaar na de lessen is dit kenniseffect nog steeds overtuigend aanwezig. Ook kennen en proeven de kinderen meer verschillende producten. Daarnaast voelen de kinderen zich aangemoedigd om onbekende producten te proeven en hebben ze vaker het plan om gezonder te gaan eten. Deze effecten werden gevonden ondanks het feit dat de leerkrachten gemiddeld slechts de helft van de lessen inzetten. Het uitbreiden van de lessen met aanvullende activiteiten vergroot het effect nog verder.
Bron: Wageningen Universiteit