Zo’n 100 gezondheidsprofessionals waren hiervoor vrijdagmiddag 5 april in Maarssen bijeen gekomen. Allereerst konden zij dat doen op de inspiratie markt; een aanbod van diverse producten en diensten rond het thema kind & gezondheid. Deze markt bood, over een breed gebied, informatie over verschillende gezondheid initiatieven. Deze markt werd aangevuld met de uitreiking van het Kikcompliment en een programma onderdeel met twee inspirerende sprekers.
Kik compliment
Het Kik-compliment werd uitgereikt door Justine Pardoen van Ouders Online. Het Kik-compliment is een initiatief van Kikforkids. De aanleiding hiervoor is ontstaan vanuit de behoefte aan duidelijkheid in de steeds groeiende hoeveelheid aan (gezonde) keuzes, tegenstrijdige berichten in de media en verwarrende gezondheidsclaims. Kikforkids wil af van de boodschap dat gezond eten lastig, ingewikkeld en niet lekker is. Om dit te stimuleren is het Kik- compliment in het leven geroepen. Alle initiatieven, diensten of producten die daar een bijdrage aan kunnen leveren mochten door het publiek genomineerd worden. Een vakjury koos uiteindelijk Moessie de Moestuincoach (categorie diensten) en Gezondtrakteren (categorie websites) uit tot winnaars over het jaar 2012.
Kind en eetgedrag
Aan de hand van inzichten uit nieuwe richtlijnen1,2 en een casus vertelde kinderdiëtist Brenda Glas ons hoe slecht eetgedrag ( bij kinderen zonder lichamelijke oorzaak) behandelt kan worden. Veelal ligt de oorzaak van slecht eetgedrag niet bij het kind, maar bij de ouder zelf. Stalk gedrag (achterna lopen met voedsel) en een negatieve sfeer aan tafel kan het eetgedrag van kinderen, in negatieve zin beïnvloeden. Ouders zouden meer moeten vertrouwen op de reflexen en mechanismes waar kinderen van nature zijn uitgerust. Het goede voorbeeld geven en relaxt blijven kan problemen met eten behoorlijk verminderen.
1 JGZ richtlijn ‘Voeding en Eetgedrag’ publicatie verwacht medio mei/juni www.ncj.nl
2 NVk richtlijn ‘Signalering van somatische oorzaken van afwijkend voedingsgedrag bij kinderen’ gepubliceerd op www.nvk.nl
Trends in jongeren communicatie
Nina Hoek van Jongenjewilwat nam ons mee naar de (online)wereld van jongeren. Jongeren groeien op in een tijdperk waarin de scheidslijn tussen off- en online verdwijnt. Overal en op elk moment kunnen jongeren hun leven delen met de rest van de wereld. Dit doen ze d.m.v. sociale media kanalen en spelletjes. Soms wordt gedacht dat dit vervlakking met zich meebrengt maar Nina vertelde dat spiritualiteit en “back to the basic” juist aan populariteit wint onder jongeren. Diverse APPS en kanalen als: Ibitz powerkey , Jop gaat eten en Spruit worden kinderen geïnspireerd tot het maken van gezonde keuzes.
Het event is georganiseerd door Jacqueline Philippo (kikforkids/Kikcoaching) en Geke Zandringa (nieuwsoverkindervoeding/stoarm realiseert).