Kinderreclame in de ban
Aanleiding is een brandbrief aan de ministers Rouvoet (Jeugd & gezin) en Klink (Volksgezondheid). In de brandbrief deden de Consumentenbond en de Nederlandse Hartstichting, gesteund door onder meer de directeuren van de KWF Kankerbestrijding, de Nierstichting, het Diabetes fonds en diverse hoogleraren, op 8 mei de volgende oproep:
- Een verbod op reclame voor ongezonde voeding op tijden dat kinderen TV kijken (van 7 uur ?s ochtends tot 21 uur ?s avonds). Met ongezonde voeding worden voedingsmiddelen bedoeld met veel calorieën en weinig voedingsstoffen, zoals snoep, fastfood, frisdrank, ijs, chips, snacks en koek
- Een verbod op de inzet van kinderidolen en fictieve figuren als marketinginstrument voor de verkoop van ongezonde producten
- Een verbod op spaaracties en gratis cadeautjes bij ongezonde voeding
Een dag later laat de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) in een persbericht weten de Reclamecode voor Voedingsmiddelen aan te passen. Reclame voor voedingsmiddelen voor kinderen tot 7 jaar wordt beperkt. Ook is het niet toegestaan om op kinderdagverblijven, andere vormen van opvang voor kinderen tot 13 jaar en op scholen voor primair onderwijs reclame te maken voor een voedingsmiddel. Hierbij geldt dat iedere openbare aanprijzing telt, ongeacht het medium dat wordt gebruikt (zoals print, sampling acties, radio, tv, internet). Adverteerders van voedingsmiddelen zullen zich volgens de FNLI op korte termijn conformeren aan de aangepaste regels die de levensmiddelenindustrie zichzelf oplegt. Voedingsmiddelenfabrikant Unilever maakte op 8 mei al bekend (in een breder kader van verantwoorde marketing) reclame gericht op kinderen tussen de 6 en 11 jaar te beperken tot voedingsmiddelen en dranken die in aanmerking komen voor het ?Ik Kies Bewust?-logo.