EU gaat strijd aan tegen overgewicht
Deze voorstellen betreffen onder meer het verbeteren van schoolmaaltijden en het ontwikkelen van lesplannen om kinderen een gezonde leefstijl aan te leren met evenwichtige voeding en voldoende lichamelijke activiteit. Bovendien moet de sponsoring door en reclame voor producten met een hoog suiker-, vet- of zoutgehalte gecontroleerd worden. Lidstaten die de BTW op groenten en fruit nog niet hebben verlaagd zoals toegelaten in de EU wetgeving, worden daartoe opgeroepen.
Het Europees Parlement dringt er verder op aan dat etikettering zichtbaar, duidelijk en begrijpelijk is om de consument te helpen voor gezonde voeding te kiezen. De industrie moet de eenpersoonsporties herzien, met een breder scala aan keuzemogelijkheden voor kleine porties.
Ook vraagt men de media prikkels te geven voor meer lichaamsbeweging en mensen over gezonde voeding te informeren. En men roept lidstaten op om de media aan te moedigen gedragscodes te ontwikkelen met betrekking tot ongepaste reclame voor voedingsmiddelen en dranken. De voedingsmiddelensector moet terughoudend zijn bij het maken van reclame voor voedingsmiddelen specifiek gericht op kinderen en dat geldt ook voor nieuwe vormen van media, zoals online spelletjes, pop-ups en sms- en chatverkeer. Verder wordt de Europese Commissie opgeroepen voorlichtingscampagnes te organiseren over de gevaren van overgewicht en om onderzoek te financieren naar het verband tussen zwaarlijvigheid en chronische aandoeningen zoals kanker en suikerziekte.
Bron: Europees Parlement