Scholier kiest gezonder bij gezond aanbod
Goedkoper maken van caloriearme snacks en light frisdrank of de producten labelen als gezond voegt daar weinig aan toe. Dit blijkt uit onderzoek van TNO, NIGZ en het Voedingscentrum op 29 middelbare scholen. Op 13 scholen is voor het onderzoek het assortiment van de snoep- en frisdrankautomaten uitgebreid met suiker- en vetarme producten zoals light frisdranken en water. In een volgende fase zijn de snacks en frisdranken voorzien van labels met informatie over calorieën en als laatste zijn de gezonde snacks en drank goedkoper gemaakt. Bij 16 andere scholen veranderde niets. Het uitbreiden van het assortiment met gezonde producten heeft het meeste effect. Op de scholen waar niets is veranderd aan de inhoud van de automaat, is van alle verkochte producten 1 op 5 (20%) een snack of frisdrank met minder calorieën. Op de scholen met een uitgebreider gezond assortiment is dit verdubbeld naar ruim 2 op 5 (44%). Het labelen van de gezondere producten en het verlagen van de prijs hebben nauwelijks extra effect; het percentage verkochte gezonde producten stijgt dan nog met 3 procent. TNO, NIGZ en het Voedingscentrum roepen de voedingsmiddelenindustrie op door te gaan met de verdere ontwikkeling van nieuwe laag-caloriehoudende producten en het aanpassen van de portiegrootte.
Bron: TNO