Uit onderzoek van de Universiteit Utrecht, Radboud Universiteit en Adviesbureau Beleef en Weet blijkt dat kinderen die na een groeiseizoen tuinieren in een schooltuin meer gewassen herkennen en groenten lekkerder gaan vinden. De resultaten werden recentelijk gepubliceerd in Food, Science and Nutrition.
In Nijmegen is onderzoek gedaan bij 150 kinderen van 10 tot 12 jaar die deelnamen aan een schooltuinprogramma van zeventien lessen. Voordat ze gingen tuinieren hebben ze een vragenlijst ingevuld over het herkennen van gewassen, hun voorkeur voor groente en hun houding ten aanzien van tuinieren, koken en andere buitenactiviteiten. Kort na afloop van het lesprogramma en een jaar later kregen ze precies dezelfde vragen. De resultaten zijn vergeleken met een controlegroep.
Kennis over en voorkeur voor groente
Door het tuinieren in schooltuinen nam de kennis van tien verschillende gewassen significant toe. Daarnaast wisten kinderen na het tuinieren beter aan te geven hoe lekker ze bepaalde groenten vonden. Zowel meteen na het tuiniersseizoen als een jaar later was de voorkeur voor groente groter. De voorkeur voor groente is een belangrijke indicator voor de bereidheid om groente te proeven, maar ook voor de dagelijks inname van groente op de lange termijn.
Subsidies om schoolpleinen te vergroenen
Op dit moment worden door verschillende provincies subsidies uitgegeven aan scholen om hun schoolpleinen te vergroenen. 'Hier liggen kansen om bij het herinrichten van schoolpleinen ook een deel te ontwikkelen als moestuin. De moestuin is een rijke leeromgeving en een mooie context om ook andere vakken, zoals rekenen en taal aan bod, te laten komen', aldus Annerie Rutenfrans van Adviesbureau Beleef en Weet.
Bron en publicatie:
Radboud Universiteit
Leuven, J.R.F.W., A.H.M. Rutenfrans, A.G. Dolfing & R.S.E.W. Leuven, 2018. School gardening increases knowledge of primary schoolchildren on edible plants and preference for vegetables. Food Science and Nutrition. DOI: 10.1002/fsn3.758