Wat is de inspiratie en filosofie achter de educatievoedingsmiddelen?
Interviews
Nieuwsoverkindervoeding sprak met diëtist Corien Maljaars: “Namaakvoedingsmiddelen zijn ideaal bij voedingsvoorlichting, daar kan geen app tegenop.”
15/01/2013
In de VS gebruiken voedingsvoorlichters dergelijke producten al tientallen jaren. Ik gebruikte zelf enkele producten en was heel enthousiast over de mogelijkheden. Helaas waren namaakvoedingsmiddelen die én goed lijken op de Nederlandse producten én betaalbaar én per stuk verkrijgbaar zijn, lastig te vinden. Ik had al jaren het idee om hier verandering in te brengen, en nu heb ik in binnen- en buitenland namaakvoedingsmiddelen geselecteerd die ik met plezier aanbied in mijn webshop. Natuurlijk heb ik ook in kaart gebracht wat het gewicht van een vergelijkbaar ‘echt’ product is, zodat je weet wat de voedingswaarde is.
Hoe gebruik je de materialen in de praktijk?
De kracht van dit materiaal is, dat je het op heel veel manieren kunt gebruiken, en dat je een methode kunt kiezen die aansluit bij jouw manier van werken, of je nu diëtist, arts, verpleegkundige, verloskundige of pedagogisch medewerker bent. Het is misschien even wennen om de namaakvoedingsmiddelen te gebruiken, zo had een collega-diëtist bijvoorbeeld koudwatervrees. Zij had de producten ontvangen en in haar spreekkamer gelegd, en haar eerste cliënt reageerde gelijk: “Waarom ligt dat klontje boter op die boterham? Ik smeer het brood van mijn kinderen niet, dat bespaart calorieën.” De diëtist kon mooi inhaken op de onderwerpen die de cliënt zelf aandroeg, haar koudwatervrees was op slag verdwenen en gebruikt de producten nu dagelijks.
Kun je de dummies ook gebruiken bij de communicatie over de hoeveelheid groente die kinderen eten?
Daar noem je een prachtige toepassing! Als een ouder zegt dat zijn kind ‘veel’ groente eet, wat bedoelt hij dan? Een roosje bloemkool, een ons, twee ons? Laat de cliënt de hoeveelheid maar eens met de producten aangeven. En hoeveel is eigenlijk 75 gram groente, zoals in folders geadviseerd wordt? Terwijl je met wortels of boontjes dit heel concreet laat zien, kun je ook handige tips geven: boontjes uit de diepvries zijn ook prima, een wortel is heel geschikt als tussendoortje en telt ook mee als groente. Later thuis of in de winkel zal de cliënt zich de informatie die hij ‘gezien en gevoeld’ heeft zich beter herinneren dan wanneer hij het alleen gehoord heeft:
Kun je de materialen alleen bij kinderen gebruiken?
De toelichting is per cliënt aan te passen zodat je het voor zowel kinderen als volwassenen kunt gebruiken, bij ondergewicht en bij overgewicht, om de introductie van het eerste hapje uit te leggen, het verschil tussen een witte en een bruine boterham, de hoeveelheid koolhydraten als iemand diabetes heeft, bij groepsvoorlichting of in een individueel gesprek…. bij welk voedingsonderwerp eigenlijk niet? De voedingsmiddelen werken ook zeer verhelderend bij allochtone Nederlanders. Hoe leg je bijvoorbeeld uit wat een soepstengel, lange vinger of dropje is? Olijven, meloen, rijst, peulvruchten en andere voedingsmiddelen die in andere culturen veel gebruikt worden, zijn natuurlijk ook heel handig bij de communicatie.
Meer informatie en voorbeelden: www.corienmaljaars.nl