Ouders weten vaak prima dat de inname van groente belangrijk is voor hun kind. Bij de ene ouder leidt dit tot enorme focus op het moeten eten van groente. Terwijl een andere ouder alleen nog die groenten voorschotelt welke het kind lust, vaak variërend van één tot drie soorten groenten. Waarom zijn we zo gefocust geraakt op de inname van groente bij kinderen. Zijn andere componenten van de voeding niet minstens zo belangrijk? Gaat het niet om de totale inname van de aanbevolen basisvoedingsmiddelen*, ook de eerder genoemde fruit en visconsumptie zijn aan de lage kant. Terwijl de inname van de niet-basisvoedingsmiddelen*, met zinloze calorieën en nauwelijks voedingsstoffen, hoog is. Hier zijn ouders zich echter minder bewust van.
Komende donderdag is er rond het onderwerp groente veel te doen tijdens het National Groentecongres Broccoli voor Beginners. Vanuit wetenschappelijk en voedingskundig perspectief onwijs interessant voor de gezondheidsprofessional. Maar hoe bereiken we ouders hiermee? Moeten we richting ouders nog meer het belang van ‘een goede groente inname’ benadrukken? ‘Je kind heeft wel ... gram groente nodig per dag, want anders .....’’ Wat betekent dat in de dagelijkse praktijk tijdens de warme maaltijd? Nog meer focus op de inname van groente, waabij het bordje wordt opgeschept met de aanbevolen hoeveelheid groente. En het bordje moet leeg. Ik voel de stress al na een vermoeide werkdag.
Gezond leren eten is zoveel meer, zoals:
- met aandacht eten door met het gezin tijd te nemen voor ontbijt, lunch en warme maaltijd,
- ouders geven aan wat er wordt gegeten en het kind zelf geeft aan hoeveel ze ervan eet,
- op vaste momenten eten en beperkt tussendoor (tussendoor kan ook voor inname basisvoedingsmiddelen gebruikt worden!),
- kleine kinderen vooral het eten laten ontdekken door ze met de handjes te laten eten én knoeien mag!
- kinderen enthousiast en vertrouwt laten raken met het eten door ze te betrekken bij de bereiding van de vis, het snijden van de ingrediënten of eigen groente- en fruit in de tuin/op het balkon,
- én, ontspanning en plezier hebben tijdens het eten.
Ook ik heb niet direct de kant- en-klaar oplossing om landelijk te komen tot een betere voedselinname bij kinderen. Er zijn zoveel aspecten in onze moderne samenleving die van invloed zijn op de voedselconsumptie van kinderen. Maar elk individu die we kunnen bereiken is er één. In de kinderdiëtistenpraktijk bespreek ik met ouders het totale voedingspatroon en eetgedrag, waar de inname van groente, maar ook fruit, vis en brood, een onderdeel van uitmaken en vooral het beperken van inname tussendoor. Ik kijk uit naar de uitkomst van het Nationaal Groentecongres en vooral hoe we de kennis gaan vertalen naar de praktijk. Heb jij ideeën hoe we de voedingsinname van jonge kinderen kunnen verbeteren? Reageer op deze blog!
Brenda Glas, Consultancyinkindervoeding
* Definitie uit Richtlijn Voedselkeuze maart 2011 Voedingscentrum:
Basisvoedingsmiddelen: zijn nutriëntrijk en relatief laag in energie (groente, fruit, brood, aardappelen/pasta/rijst/peulvruchten/melk(producten), kaas en vlees(waren), vis, kip, eieren en vleesvervangers, smeer- en bereidingsvetten en water).
Niet-basisvoedingsmiddelen: zijn energierijk en relatief laag in nutriënten (snacks, soepen, sauzen, broobeleg, suiker/zoetjes, (fris)dranken, overig).