Kind & Voeding
Een product van Stoarm

Blog

Naar de bioscoop: film of eten?

Voor bioscopen was 2013 een alleszins redelijk jaar met 30,8 miljoen bezoekers en een minieme stijging van 0,8% ten opzicht van 2012 uit ticketverkoop voor de films1. Een bioscoopbezoek is nog altijd een populaire vorm van vrijetijdsbesteding. Bioscopen zoeken naar nieuwe mogelijkheden om meer winst te halen uit de bioscoopbezoeken. Zo zijn er naast investeringen in kwaliteit en technische innovaties andere bronnen van inkomsten, zoals uit dranken en eten.

Afgelopen kerstvakantie brachten mijn kinderen een bezoek aan de bioscoop. Nog altijd is het voor de kinderen een leuk uitje, want een film zien op een groot bioscoopscherm is een andere belevenis dan thuis voor de buis. De film was leuk, vertelde ze me eenmaal thuis. Maar nog meer verwonderd waren ze over de moeder en twee kinderen naast hen in de bioscoop. “Mama”, vertelde mijn dochter, vol verbazing maar ook enigzins teleurgesteld, “zij kregen een bak popcorn, een flesje ice tea, en na de pauze kwamen ze de filmzaal in met een waterijsje, een pakje limonade, een nieuwe bak popcorn en een zakje M&M’s. Wij mochten alleen een flesje water.”

Bij de grotere bioscopen ontkom je op weg naar de filmzaal niet aan de bakken popcorn, flesjes drinken en bakken gevuld met snoep. Als ouder moet je stevig in je schoenen staan om deze verleiding voor kinderen te weerstaan en niet of beperkt toe te geven. Laten we even rekenen wat de energie-inname van de eerder genoemde kinderen was tijdens het 1,5 uur durende bioscoopbezoek: medium popcorn (zout) 490 kcal, 1 flesje ice tea 99 kcal, waterijsje 65 kcal, pakje limonade 42 kcal, medium bak popcorn (zout) 490 kcal en een zakje M&S 220 kcal. Dat zijn meer calorieën dan een hele warme maaltijd!  

Nou wil ik er echt niet naar toe dat er tijdens een bioscoopbezoek niets gegeten of gedronken kan worden. Aangezien het bioscoopbezoek laat op de middag was hadden mijn kinderen thuis al een glas limonade met een koekje op. Vandaar dat het deze keer bleef bij een flesje water. Het is vooral de enorme hoeveelheden die bezoekers consumeren wat mij verbaasd. Terwijl het de taak van volwassenen is om kinderen te leren omgaan met het ruime aanbod aan eten en daarin grenzen te stellen

Van de totale omzet voor bioscopen, dus inclusief inkomsten uit andere bronnen, zijn mij geen cijfers bekend. Dat er winst te behalen is uit dranken en eten is bioscopen al jaren bekend. Wat winst is voor de één is  ........... voor de ander. Ik ben benieuwd hoe je na het lezen van deze blog de zin invuld. Reageer op deze blog.

 Brenda Glas, Consultancyinkindervoeding

1http://www.filmonderzoek.nl/groei-bioscoopbezoek-stagneertoei biscoop onderzoek. 8 januari 2014.

Terug naar het overzicht
comments powered by Disqus